«Водограй» Дюшана

04.02.2020 | 15:14

Туалет в сучасному розумінні знайшов місце у творчості французького, американського художника, теоретика мистецтва Марселя Дюшана.

Дюшан починав з живопису. В 1900-х рр. він відвідував паризьку Академію Жуліана. Усі бажаючі могли там за платню писати натуру, отримувати поради. Спочатку Дюшан наслідував манеру імпресіоністів, Поля Сезанна, Анрі Матісса.

Його роботи потрапили до Осіннього салону. Їх згадав в огляді французький поет, художній критик Гійом Аполлінер.

Дюшан першим в образотворчому мистецтві використав техніку реді-мейд. Це означає, що художник вміщує до мистецького контексту предмет, виготовлений не ним і не як художній об’єкт. Першими реді-мейд Дюшана стали «Велосипедне колесо» і «Сушарка для пляшок».

Найвідоміший реді-мейд Дюшана «Водограй» 1917 р. Це повернений пісуар з датою і написом «R. Mutt» («Р. Дурень»). «Водограй» був запропонований для виставки Товариства незалежних художників. Щодо нього почалися суперечки. Скандальний об’єкт вирішили не експонувати. Дюшан на знак протесту залишив Раду Товариства.

«Водограй» був виставлений в галереї Альфреда Стігліца, американського фотографа, мецената. На початку 20-го ст. Стігліц видавав у США присвячені фотографії журнали, керував фотогалереями. Він познайомив американську публіку з творами крупних європейських модерністів.

Ось слова Марселя Дюшана: «…взявши звичайний предмет побуту, я позиціонував його так, що значення користі зникає під тиском іншої назви та іншого підходу».